بوليوی در سازمان ملل امپرياليسم را محکوم کرد
عدالت عدالت

اوو مورالس رييس‌جمهور بوليوی روز چهارشنبه به نهاد اصلی سازمان ملل به عنوان «شورای عدم امنيت» حمله کرد و در مجمع عمومی سازمان ملل عليه «سرمايه‌داری» و «امپرياليسم» سخنرانی کرد. مورالس گفت: «شورای امنيت سازمان ملل "يک گروه از کشورهايی است که دربارۀ مداخلات و کشتارها تصميم می‌گيرد. برای رؤسای جمهور، دولت‌ها و خلق‌هايی که به دنبال رهايی هستند، اين يک شورای عدم امنيت است."» مورالس در سخنرانی خود از خواست فلسطين برای عضويت در سازمان ملل دفاع کرد.

منبع: ميدل‌ايست آنلاين 

مورالس از خواست فلسطين برای عضويت در سازمان ملل حمايت می‌کند، می‌گويد امپرياليسم به دنبال کنترل تمام منابع انرژی جهان است.


سازمان ملل- اوو مورالس رييس‌جمهور بوليوی روز چهارشنبه به نهاد اصلی سازمان ملل به‌عنوان «شورای عدم امنيت» حمله کرد و در مجمع عمومی سازمان ملل عليه «سرمايه‌داری» و «امپرياليسم» سخنرانی کرد.

مورالس در سخنرانی خود از خواست فلسطين برای عضويت در سازمان ملل دفاع کرد، و خواهان حمايت از خواست قديمی بوليوی برای دسترسی به مرز آبی شد که شيلی در جنگ سال ۱۸۷۹ آن را از آن خود کرد.

مورالس راه متحد خود، چاوز رييس‌جمهور شورانگيز ونزوئلا را، که در پی خارج کردن يک غدۀ سرطانی از بدنش در ژوئن گذشته، در هاوانا تحت شيمی-درمانی قرار دارد، ادامه داد.

مورالس گفت شورای امنيت سازمان ملل «يک گروه از کشورهايی است که دربارۀ مداخلات و کشتارها تصميم می‌گيرد.»

مورالس افزود: «برای رؤسای جمهور، دولت‌ها و خلق‌هايی که به دنبال رهايی هستند، اين يک شورای عدم امنيت است.»

رهبر چپ‌گرای بوليوی در ادامه گفت که: «امپرياليسم به دنبال کنترل تمام منابع انرژی جهان است» و برای رسيدن به اين هدف، مانند مورد ليبی، «برای توجيه مداخله خود به اختلافات داخلی دامن می‌زند.»

مورالس گفت: «آن‌ها ديگر ما را به مارکسيست يا لنينيست بودن متهم نمی‌کنند. آن‌ها اکنون با ابزار ديگری، مانند قاچاقچی و تروريست، آمده اند. آن‌ها تجاوز به کشورهايی را تدارک می‌بينند که دولت‌هايشان هوادار سرمايه‌داری نيستند. در اينجا صحبت از صلح پايدار می‌شود. با وجود پايگاه‌های (نظامی) و مداخلات آمريکا، چگونه می‌توان از صلح پايدار صحبت کرد؟ هدف از اين سازمان ملل چيست؟»

مورالس حمايت قاطع از فلسطينی‌ها را اعلام نمود، و اسرائيل را به «بمباران، حمله، کشتار و غصب اراضی» آن‌ها متهم کرد. او در ميان کف‌زدن‌های ممتد گفت: «بوليوی نه فقط از به رسميت شناخته شدن فلسطين از جانب سازمان ملل حمايت می‌کند، بلکه موضع ما اين است که ورود فلسطين به سازمان ملل را گرامی می‌داريم.»

مورالس گفت علی‌رغم تمام آنچه که «بوليوی در مبارزه خود عليه قاچاق مواد مخدر انجام داده است، کارزار کثيفی» نير به راه افتاده است که سعی دارد دولت او را با تجارت غيرقانونی مواد مخدر مرتبط معرفی کند.

مورالس هم‌چنين در مراسم مذهبی که در شهر نيويورک برای نيايش جهت بهبود چاوز، که دورۀ نقاهت بعد از دور چهارم شيمی- درمانی انجام گرفته در کوبا را می‌گذاراند، شرکت کرد.

اين مراسم در کليسای ريورسايد در شمال غربی منهتن، و از طرف گروه‌های صلح مستقر در نيويورک برگزار شد.
به گفته ديپلمات‌های ونزوئلايی، شان پن، هنرپيشه هاليوود، و نيکولاس مادورو، وزير امورخارجه ونزوئلا در آن مراسم حضور داشتند.

چاوز و مورالس روز شنبه در کاراکاس ملاقات کردند، و سپس با هم به هاوانا رفتند.

 


September 26th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی